Relatie opbouwen

re

Een (h)echte band opbouwen met jongeren die vaak in conflictsituaties terechtkomen, is niet makkelijk voor leerkrachten en begeleiders. We zien nauwelijks iets positief in het gedrag van de jongere en zien op tegen het volgende ontmoetingsmoment.
Geen ideale vertrekbasis om aan het herstel van de relatie te werken. Deze jongeren krijgen bovendien het gevoel dat ze toch niets goed kunnen doen, dat iedereen tegen hen is en dat het geen zin heeft om hun best te doen: ‘het haalt toch niets uit’. Wanneer één van beide partijen het opgeeft en de handdoek in de ring gooit, is het nog zeer moeilijk om samen aan een verbetering te werken.

Hoe kan je werken aan een (h)echte band?

  • De jongere opzoeken – bijvoorbeeld op de speelplaats is een bijzondere en niet bedreigende ontmoetingskans zowel voor leerkrachten als voor leerlingen.
  • Verplicht jezelf om regelmatig in de buurt van deze jongere te zijn, terwijl je net de neiging hebt om deze ontmoeting te vermijden.
  • Toon oprechte belangstelling in wat de jongere vertelt, denkt, voelt, doet. Luister naar wat de jongere te vertellen heeft. Toon belangstelling voor hun leefwereld. Leer signalen lezen, hou dus ook afstand wanneer nodig. Probeer de jongere beter te begrijpen en ook oog te hebben voor de positieve elementen, zijn/haar leuke kanten.
  • Luister actief. Probeer je eigen (voor)oordelen aan de kant te zetten en opnieuw te luisteren. Erken/accepteer het verhaal zoals het komt en oordeel zelf niet te snel. Vraag door en reageer vanuit jezelf. Probeer de jongere, zo goed en zo kwaad als dat gaat, te begrijpen. Deze oprechte geïnteresseerde nabijheid creëert vertrouwen bij jongeren: “Eindelijk eens een volwassene die in mij geïnteresseerd is, die mijn mening wil beluisteren, … die heeft het beste met mij voor, die kan ik vertrouwen!”
  • Reageer en ondersteun. Wie betrokken is op jongeren, laat hen niet aan hun lot over. Probeer samen het probleem te omschrijven, zoek naar een constructieve oplossing waar iedereen beter van wordt.